Jak funguje linkbuilding?

Linkbuilding je ve své nejzákladnější podstatě získávání zpětných odkazů. Jeho cílem je propagace daného webu, zvyšování autority jednotlivých stránek a celé domény a v neposlední řadě také růst organické návštěvnosti přicházející skrze vyhledávače. Prostředků a metod na získávání takových odkazů existuje celá řada.

Získávání zpětných odkazů je hlavní off-page metoda k optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jde o nejsilnější signál, který můžeme vyhledávačům poskytnout. Základní strategie linkbuildingu je dlouhodobá a systematická práce založená na kvalitním vstupu (analýza klíčových slov) a kvalitním výstupu (tématické a silné zpětné odkazy).

 

Jak funguje linkbuilding?

Ideálním způsobem pro získání zpětného odkazu je vytvoření tak kvalitního obsahu, že jej lidé sami přirozeně odkazují ze svých stránek, blogů a sociálních sítí. To se ve skutečnosti děje velmi zřídka, pokud nejste influencer s velkým dosahem a autoritou. Ve většině případů je nutné svému obsahu pomoci a využít různé metody pro získání těch správných odkazů na svůj web.

 

Strategie linkbuildingu

Prvním a nejdůležitějším krokem ve vaší strategii bude analýza klíčových slov. Zjistíte, na jaká klíčová slova k vám již lidé chodí, na jaká chcete, aby chodili, a jak náročné bude pro jednotlivá klíčová slova a fráze umístit se ve vyhledávači na TOP pozicích (tzv. keyword difficulty).

Pokud již víte, na jaká slova a fráze se zaměřit, věnujte úsilí vybudování kvalitního obsahu, ať už jde o článek, službu, kategorii v e-shopu či samostatný produkt. Vyhledávače ocení kvalitní zpětný odkaz vedoucí na kvalitní obsah skvělou pozicí ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Výsledkem linkbuildingu je zdravý odkazový profil složený z desítek, a následně stovek až tisíců kvalitních odkazů. Jde o proces dlouhodobý a první výsledky lze vidět v řádu několika týdnů až měsíců. Vyhodnocování linkbuildingu můžete provádět v placených nástrojích typu Collabim.cz, případně se spokojit se základními daty v Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools). V těchto nástrojích můžete sledovat, jak se mění pozice jednotlivých klíčových slov ve vyhledávačích, jak rostou počty a kvalita zpětných odkazů.

 

Linkbuilding v praxi

Způsobů pro získání zpětného odkazu existuje nepřeberné množství. Nové stále vznikají, odborníci se často ochotně o některé způsoby podělí (sledujte odborníky na SEO, odebírejte jejich newslettery) a samozřejmě můžete vymýšlet a zkoušet úplně nové cesty.

  • Guestposting – jednoduchá a efektivní metoda, kdy na cizí web dodáte kvalitní článek s odkazy na svůj web. Majitel webu dostane unikátní obsah zdarma, vy kvalitní a tématický zpětný odkaz.
  • Komentáře – podceňovaná metoda, kdy vyhledáváte tématické články s možností umístění komentáře pod článek. Ideální komentář by měl navazovat tématicky na článek, doplnit informace nebo předat osobní zkušenost. Stejná pravidla platí i pro oborová diskuzní fóra.
  • Sociální signály – odkazy ze sociální sítí typu Facebook, Instagram nebo Twitter jsou dobré pro vybudování zdravého odkazového profilu. Možností je oslovovat jednotlivé influencery samostatně nebo využít reklamních tržišť, kde se setkává nabídka s poptávkou. Pro pokročilé doporučuji následně využít Influencer marketing.
  • Katalogy – ale opatrně, manuálně, s rozvahou a ideálně oborové katalogy s přidanou hodnotou. Hromadná registrace do tisíců katalogů bude kontraproduktivní.
  • Inspirace konkurencí – v nástrojích typu Ahrefs.com můžete zjistit, kdo odkazuje na vaši konkurenci nebo tématicky příbuzné weby. To vám umožní pokusit se zde získat odkaz také.
  • Linkbaiting – smyslem této metody je vytvořit obsah, který se bude přirozeně šířit a lidé na něj budou sami odkazovat, ať už půjde o kontroverzní video, vtipný tweet nebo užitečnou infografiku. Může to být také veřejně dostupný nástroj zdarma (jako je např. Kalkulačka čisté mzdy). Odkazy na tento obsah zdarma zvyšují autoritu celé domény.
  • PR články – jde o běžnou formu reklamního sdělení, může mít také formu edukativního obsahu. Výhodou je možnost přesně definovat, v jaké podobě se odkaz v textu objeví. Skrze reklamní tržiště a platformy nakupovat takové odkazy rychle, pohodlně a ve větším množství.
  • Výměna odkazů – dříve velmi oblíbená metoda, kdy 2 weby odkazují na sebe navzájem, nejčastěji pod titulkem „spřátelené weby”. Pokročilejší je tzv. dvoucestná nebo třícestná výměna odkazů, kdy neodkazují weby napřímo mezi sebou, ale postupně mezi několika weby (A -> B -> C -> A).
  • Další metody – pro každý způsob podnikání nebo obsahu je dobré podívat se na věci z jiného úhlu. Vyjet ze zajetých pravidel a zkoušet nové možnosti. E-shopy mohou poprosit o odkaz své dodavatele, hledejte expirované domény s již existujícími odkazy (a kupte je) nebo hledejte odkazy na neexistující obsah a navrhněte výměnu za ten váš (broken linkbuilding), staňte se sponzorem a nechte se uvést v odkazech…

 

 

Potřebujete pomoct s tvorbou zpětných odkazů, případně konzultovat tuto činnost? Neváhejte se na nás obrátit. Bližší informace o linkbuildingu, který provádíme pro naše klienty najdete v kategorii "Linkbuilding / Tvorba zpětných odkazů".