Co jsou interní odkazy?

Odkazy nastavené v rámci vaší stránky slouží dvěma hlavním účelům. Usnadňují navigaci uživatelům a pomáhají vyhledávačům, jako jsou Seznam nebo Google, rychleji indexovat vaše stránky.

 

Navigace

Hlavním navigačním prvkem na stránce je vždy samotné hlavní menu. Nadto můžete prohlížení obsahu uživatelům usnadnit pomocí linků, tak aby se na relevantní stránky dostali ještě rychleji a přirozenější cestou. Interní odkazy vám skvěle poslouží, pokud máte:

  1. Web s velkým množstvím obsahu a dlouhé stránky plné informací. V tomto případě doporučujeme přidat odkazy na související stránky vašeho webu. Můžete takto rozvíjet určité téma bez toho, aby byla stránka příliš dlouhá a uživatel se v ní snadno ztratil.
  2. Internetový obchod. Přidání odkazů na podobné produkty či příslušenství může přesvědčit zákazníky k vložení další nebo dražší položky do košíku a vám zvýšit objem prodejů.
  3. Stránky, jejichž obsah chcete přirozeně propagovat. K nabízeným službám můžete takto přidat odkaz na kontaktní stránku nebo objednávkový formulář.

 

Kam odkazy vkládat

Přímo do textu – Na textové odkazy už jsou uživatelé zvyklí a vědí, co se stane, když na ně kliknou. Ideálně by měl odkaz otevřít stránku se souvisejícím tématem. Pokud odkaz nebude relevantní, uživatele to pravděpodobně odradí a vaše stránky rychle opustí.

Do obrázků – Přestože obrázky často upoutají více pozornosti než samotný text, využít je pro odkazy má svá úskalí. Vyhledávač Google nerozezná, co je na obrázku, a nedokáže tak určit, zda je odkaz relevantní. Také oficiální doporučení společnosti nabádají spíše k používání odkazů v textu. Obdobně matoucí mohou být obrázky při prohlížení stránek na mobilním zařízení. Zde nemusí být úplně jasné, které obrázky jsou „klikatelné“, a které ne. Byla by však škoda zavrhnout odkazy v obrázcích na svých stránkách úplně. Zkuste pomocí kontextu zajistit, aby bylo patrné, že na obrázek může návštěvník kliknout, a kombinujte linky v obrázcích s textovými odkazy.

Do tlačítek – Tlačítka s výzvou k akci, např. „Objednat službu“ nebo „Zobrazit novinky“, jsou užitečná, protože návštěvníkovi ukazují jasnou cestu k požadované akci či stránce.

 

Indexace vyhledávači

Vyhledávače používají tzv. indexační roboty, kteří prochází web a zaznamenávají nový obsah. Vše se děje automaticky, nicméně takový robot nemusí najít úplně všechny stránky vašeho webu či nastaví větší důležitost stránce, u které to tolik nepotřebujete.

Interní odkazy celému procesu napomohou – robot najde na stránce odkaz, přesune se na další stránku a tak dále, dokud není celý váš web zaindexovaný.

Počet odkazů, které vedou na konkrétní stránku, pomůže vyhledávacím robotům určit, jak důležitá daná stránka je. Je to jednoduché – stránka s největším počtem odkazů je nejdůležitější z celého webu, a měla by proto být upřednostněna ve vyhledávačích. Ujistěte se proto, že všechny stránky vašeho webu mají dostatečný počet odkazů.